Snížení platů u Českých drah
Na České dráhy přišla krize a zřejmě i kvůli coronaviru. V jarních měsících roku 2020 klesla doprava osob údajně až o 90 % a výpadek příjmů tak dosáhl několika miliard korun. Že se musí na dráze šetřit je tak zřejmé. Jana Maláčová v Událostech 18.1.2021 prohlásila, že se to musí prošetřit, že jí zajímá stanovisko odborové organizace a podle dalších zdrojů z ČSSD tak vedení Českých drah využívá prosazený zákon o zrušení superhrubé mzdy ke snížení platů zaměstnanců.
Zůstaňme proto u již zmiňovaného platu 60000 Kč hrubého měsíčně. Rozdíly v čisté mzdě mezi roky 2020/21 po zrušení superhrubé mzdy jsou podle zdroje tyto:
Konec superhrubé mzdy – Jak se vám zvýší čistá mzda
Hrubá mzda 60000 Kč
2020 | 2021 | |
Při stejném platu by zaměstnanci stoupnula mzda asi o 3300 Kč měsíčně. Kdyby zaměstnavatel, tj. ČD, chtěl zachovat čistý příjem zaměstnance na stejné úrovni jako v roce 2020, mohl by mu mzdu snížit asi na 56000 Kč, tj. o čtyři tisíce. V případě 1500 zaměstnanců, o které podle vyjádření ministra průmyslu a dopravy jde, by se jednalo o měsíční úsporu šest milionů, za rok 72 milionů korun. Plán úspor se nezmiňuje o top-managmentu ČD, i tam by bylo zřejmě možné nějaký ten milionek uspořit. O něco méně by ČD zaplatily i za zdravotní a sociální odvody.
Nicméně, ztráty drah jdou do miliard a chtělo by to úspory přeci jenom vyšší. Přímo se nabízí redukce slev, zejména pro nevýdělečné osoby, tj. důchodce. Těm stát na konci roku vyplatil jednorázově 5000 Kč a důchody rostou i v novém roce 2021. Jak uvádí iRozhlas.cz, kompenzace ve výši 75 % z ceny jízdného, které stát hradí dopravcům, mohou dosáhnout až 6 miliard korun ročně.
Ztráty Českých drah z letošních tržeb (2020) mohou dosáhnout až pěti miliard korun. Hlavní část škod tvoří výpadky příjmů z jízdného. Řekl to mluvčí společnosti Radek Joklík. Odhad ztrát prohloubila podzimní vlna pandemie. Dráhy během ní, stejně jako ostatní dopravci, zrušily desítky spojů, obsazenost fungujících vlaků je navíc nízká. Stamilionové až miliardové škody mají i ostatní dopravci.
Dopravci tak trpí nedostatkem zákazníků, stát tak sice nevyplatil tolik na kompenzacích slev jízdného, jak předpokládal, přesto je situace ČD skutečně nedobrá. Pokud by stát jako vlastník ČD chtěl skutečně razantně zasáhnout v případě nákladů (a kompenzace od státu jsou jen státní výdaje z rozpočtu státu na pokrytí nákladů ČD), měl by sáhnout i do slev pro důchodce. Připadá mi, že sleva pro důchodce někde kolem 25 % by byla v současné době akceptovatelná a snížila by náklady státu na kompenzace dopravním podnikům o možná až dvě miliardy korun ročně. Úspory v desítkách milionů korun za rok jsou sice hezká věc, k řešení tíživé situace ČD však příliš nepomohou.
Jsem tedy jednoznačně proto, aby byl kromě redukce počtu zaměstnanců ČD použit i nástroj snížení platu (i s využitím efektu zrušení superhrubé mzdy). Vždyť zrušení superhrubé mzdy mohou využít i soukromé firmy, když budou velmi zdrženlivé ve zvyšování odměn pro své zaměstnance a využijí efektu zrušení superhrubé mzdy. Mohou tak uspořit své náklady na zaměstnance, a přitom nesnížit životní úroveň svých zaměstnanců. Nicméně, je dle mého soudu čas na úpravu slevy pro důchodce a snížit slevu z dnešních 75% ceny jízdného na 25 %. Vládě se do tohoto kroku určitě chtít před volbami nebude. Čas na tuto změnu však v souvislosti s covidem jistě nastal.
Jan Bartoň
TOP 09 míří k TOP 00
Tak, jak se podpora TOP 09 dostává hlouběji pod hranici 5 %, zaručující křesla v poslanecké sněmovně, se další osud topky jeví jako skupina „závisláků“ na koalici SPOLU.
Jan Bartoň
Maďarsko není schopné předsedat EU
Evropský parlament opět „zářil“ a schválil rezoluci, která hovoří o „neschopnosti!“ Maďarska předsedat Radě EU. Proti rezoluci hlasoval Alexandr Vondra, lídr kandidátky SPOLU do eurovoleb.
Jan Bartoň
Ukrajina – uzavřít mír se sukovicí
Aston velmi trefně popsal situaci kolem dodávek zbraní na Ukrajinu v americké Sněmovně reprezentantů. Mír s Ruskem jednou nastane, pokud Ukrajina bude mít sukovici.
Jan Bartoň
EU : Migrační pakt – něco se zvrtlo?
EU přijala nový migrační pakt, který má údajně zabránit ilegální migraci do států EU. Komentáře k tomuto rozhodnutí jsou však někdy velmi překvapivé.
Jan Bartoň
Koalice SPOLU má „problém“
Podle volebního modelu společnosti KANTAR by v březnu skončily mimo sněmovnu TOP 09 a KDU-ČSL, pokud by kandidovaly samostatně. SPOLU by získalo o 14 % méně než ANO.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Člověk v tísni poprvé sbírá peníze na Palestince. Hamásu nepůjdou, slibuje
Největší a nejznámější česká humanitární organizace se odhlodala k bezprecedentnímu kroku. Poprvé...
Exprezident Klaus nepovažuje dvacet let Česka v EU za úspěšné období
Exprezident Václav Klaus vystoupil silně kriticky ke dvacátému výročí vstupu České republiky do...
OBRAZEM: Dvě různá řešení příkladu s cukrovím. Řešte hlavolamy přijímaček
Na vyhodnocení jednotné přijímací zkoušky budou uchazeči o střední školy a víceletá gymnázia čekat...
Lidé radši vystupovali dřív. Za jízdu v opilosti dostal autobusák podmínku
Podmínkou potrestal Okresní soud v Lounech šoféra autobusu, který loni v červnu vezl silně opilý...
- Počet článků 2654
- Celková karma 31,91
- Průměrná čtenost 2019x