Děkujeme za pochopení.
M14a87r51t58i56n 70L13ö33w
Unschooling neni o tom ze se nechodi do skoly (i "unschooler" tam klidne muze chodit pokud chce). Je to uplna zmena paradigmatu, nahledu na deti. Umoznit diteti se svobodne vzdelavat zvladne kazdy clovek, ktery se dokaze oprostit od auoritatvniho postoje k detem "adultismu" jak to nekdo pojmenoval (https://www.svobodauceni.cz/clanek/adultismus-1/). S dosaznym stupnem vzdelani to nesouvisi, jen s tim nakolik je clovek v kontaktu se svymi emocemi. Jeste za meho mladi byly emoce vnimany jako obtizny hmyz ktery je nutne vytesnit protoze mohou komplikovat plneni povinnosti a kalit racionalni rozhodovani... ale to je samostatne tema. Dnes je na deti pohlizeno s neduverou jako na nedokonale a hloupe tvory kterym se musi vse ukazat a nutit je ke "spravnemu" chovani. Naprosta absence duvery, prostoru pro experimentovani a chybovani... Vysledkem je ze lide casto ani nevi kdo jsou a co chteji, nejsou stastni, jen dale plni to cim byli naprogramovani a pradavaji to dal svym detem. Pidi se po radach "odborniku" misto aby vnimali sebe a sve deti...
Co se tyce toho odvolavani se na ustavu, soucasny skolni system je v rozporu s ni. Dobry pravni rozbor: https://www.epravo.cz/top/clanky/o-lidske-dustojnosti-ditete-v-kontextu-vzdelavani-aneb-proc-lze-posilovani-represivnich-prvku-ve-skolstvi-povazovat-za-cestu-nejen-spatnym-nybrz-nepripustnym-smerem-107246.html
M65a35r60t16i97n 92K79l71í66m15a
Pane Bartoni, právě jste publikoval velice toxický a plochý názor podložený pouze a jen vaším dojmem. Mohl jste ještě připsat "Za nás to bylo ...",abyste podtrhl svoji krátkozrakost v tomto oboru. Jak jsem psal nedávno na svém blogu, psychologie udělala v posledních desetiletích velký pokrok, a to i v oblasti učení a motivace. Bohužel, vlivem setrvačnosti se ve společnosti udržují zastaralá dogmata, často nesprávná a škodlivá. Na základě článku nemohu nekonstatovat, že jste jejich typickým nositele. Nechci vám vytýkat, že neznáte aktuální poznatky a trendy. Co vám ale rozhodně vytknout chci je, že svůj neodborný názor vystavujete bez kapky soudnosti na oči tisícům lidí. Tím jen přispíváte k udržování nesprávných zvyků výchovy. Na to byste, jako VIP bloger, měl myslet, když chcete něco publikovat.
K unschoolingu mám velmi zdrženlivý přístup, protože stejně jako vy vnímám velmi kladně sociální přínos školního vzdělávání. Beru ho jako extrémnější formu nových trendů (i když jeho historie sahá sto let zpátky). Nicméně jeho filozofie založená na umění se učit je právě to, co budeme potřebovat, až nastane rozmach robotizace. Role člověka se totiž přesune z pracovníka na tvůrce. Pokud znáte Hawkingovo dílo více, určitě jste se v něm o tom dočetl.
P46e47t10e25r 61M52a52t87i36s29k60o
Milý autore, podle vás je v pořádku mlátit děti? To je jako ten správný výchovný prostředek? To je teda pěkně mimo! Fyzické tresty jenom kazí vztah s rodiči a nikdy nic nevyřeší. U nás na základce byli nejhorší lumpové ti, které rodiče nejvíc fyzicky trestali.
Další věc - podle vás je správné seřadit 35 dětí do jedné třídy, kde se všichni učí všechno stejně, ve stejném tempu, ve stejném rozsahu, ve stejném čase? Já jsem v tom systému uspěl a měl jsem vždy jedničky. Přesto si myslím, že je to úplně špatný systém, vhodný jedině na výchovu bezmozků k pásu.
Dnešní svět je mnohem pestřejší než kdy socialistické školství předpokládalo. Jednotlivci mají diametrálně odlišné zájmy, styl a rychlost učení. Dejte je na hromadu a naprostá vĚtšina z nich bude ze školy motrávená.
Celý váš článek je jenom o nepochopení nových konceptů, neuvádíte žádné fakty, žádne studie, žádné statistiky. Není mi jasné, proč je takový slabý článek na titulce idnes.
J13i45ř82í 29P54l34í79v34a
Paní Staňková v tom videu, na které pan Bartoň odkazuje, zmiňuje internátní anglickou školu Summerhill. V té se skutečně provozuje "neučení", tj. děti se učí jen dobrovolně, takže některé se neučí nic, dokud je něco samo nechytne. Ta škola měla proto i soudní spor s anglickou vládou - a škola vyhrála,
Takže žádné povinné pensum se tam učit nemusí. Přesto za téměř sto let existence školy její absolventi, a je jich mnoho, úspěšně zapadli do společnosti a neprovozují žádný "unworking".
U nás byl promítán pěkný film a vyšla kniha - obojí s názvem Summerhill.
V80á87c42l11a46v 18K64a24r18e81š
Autor je zcela mimo misu a mel by se venovat necemu co rozumi ;-) .
To co se moji synove chteli naucit a citili, ze je to potreba, naucili se sami mimo skolu. A ted je komicke jak opravuji ucitele na IT a anglictinu, kteri maji na zakladni skole horsi znalosti nez jejich zaci ...
A je jeste komictejsi, jak to ucitele na rodicaku klidne priznaji ;-) .
O63l49d44ř54i48c66h 86T35r96i14s28t25a95n 46F73l66o13r62i20a59n
Takhle to dopadá, když má někdo názor opřený o nějaké své předsudky, aniž by si o tom cokoliv přečetl. Idea unschoolingu nespočívá v tom, že by se lidé nevzdělávali. Spočívá v tom, že se můžou vzdělávat i mimo školu, a že v mnohých případech jim to může dát více než docházet do tradičních škol, které v nich mnohdy zabíjí kritické myšlení a kreativitu. Pro začátek doporučuju přednášku od Sira Kena Robinsona, jeden z nejsledovanějších Ted Talků. Její zhlédnutí mělo každopádně předcházet psaní tohoto článku. https://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity
J26i42ř34í 48H72e58r14m98á78n52e86k
On někdo někomu brání vzdělávat se mimo školu? Já se v angličtině vzdělával zcela a naprosto mimo školu. Nebyl jsem ani na jediné lekci angličtiny.
Pouze knihy, televize a rádio. A přesto jsem udělal státnici na Jazykové škole a spokojeně se asi 15 let, možná déle, živil ve funkcích, které komunikaci v AJ vyžadovaly.
P.S. A stále se, jako důchodce, za pomoci AJ a dalších jazyků, živím.
L37e78o 54V65l20a57c58h95y25n42s28k36ý
Usilovná snaha Ministerstva školství o reformu školství, která by umožnila přerod našeho systému vzdělání na systém americký nebo alespoň západoevropský je doprovázena podporou takových individuálních výstřelků. Vzdělávat své ratolesti bez podpory školy u nás zvládne možná 5 procent rodičů vysokoškoláků, kteří půjdou do rizika nevratných výsledků za dvacet let, až děti dospějí a zařadí se do společnosti. Ministerští úředníci, kteří prosazují takové vzory vzdělávání by měli být na hodinu vyhozeni z práce, protože podkopávají snahu společnosti o plošnou vzdělanost, organizovanou státem, tak jak to určuje naše ústava.
T75o16m64á90š 95D36v78o14ř12á14k
Naše ústava určuje "snahu společnosti o plošnou vzdělanost organizovanou státem"? Kde? Nic takového neurčuje. Ani nic byť jen vzdáleně podobného.
M57i65r30o24s95l80a89v 61V87l56a53s26á89k
Odškolnění není nic nového pod sluncem. Vylezl s tím již v sedmdesátých letech jistý poněkud šílený ultralevičák "páter vyklouz" Ivan Illich. Když už tak v kombinaci nejen s unworkingem, ale i uneatingem a undrinkingem
L45u51m80í63r 19V54i66t93h27a
Tyhle teorie jsou mnohem starší, sahají až do druhé poloviny 19. století. Vznikly jako protiváha tehdejšímu školství, postaveném na drillu, učení se zpaměti atd. Ale obě takové krajní polohy jsou špatně. Pravda je, že každý žák potřebuje trochu jiný přístup a formu, kterou jednak znalosti a dovednosti získává, a jednak i prezentuje. Na druhou stranu nelze nechat vzdělávání plně na jejich libovůli, protože oni se musí v první řadě dozvědět, co všechno by se měli naučit. Sami na to nepřijdou. A nebo na to přijdou příliš pozdě.
Žebříčky
- Karel Trčálek
Lidem, majícím radost z teroristického útoku v Krasnogorsku, opravdu rozumím
- Ivana Dianová
Billa šok
- Milena Zelenková
Rómové se bouří před brněnským soudem
- Josef Nožička
Lidem, majícím radost z teroristického útoku v Krasnogorsku, opravdu nerozumím
- Blog Info
Blogy projdou zásadní změnou, podívejte se jakou
- Martin Mařák
PRO na Malém rynku
- Irena Fuchsová
Můj život s Kukurou
- Ondřej Šebesta
Základní pilíře populismu a generál na Hradě
- Vlastík Fürst
Přejeme Ukrajině mír, nebo kapitulaci?
- Miroslav Václavek
Hnutí ANO a jeho majitel Andrej Babiš jsou bezpečnostním ohrožením České Republiky
- Milena Zelenková
Rómové se bouří před brněnským soudem
- Josef Nožička
Lidem, majícím radost z teroristického útoku v Krasnogorsku, opravdu nerozumím
- Karel Trčálek
Lidem, majícím radost z teroristického útoku v Krasnogorsku, opravdu rozumím
- Markéta Šichtařová
Návod na opravu naší ekonomiky
- Kateřina Lhotská
Vypnutí webů bylo protiprávní
- Ivana Dianová
Billa šok
- Vlastík Fürst
Přejeme Ukrajině mír, nebo kapitulaci?
- Tomáš Vodvářka
Politika jako cirkusová aréna
- Vladimír T. Gottwald
Úsměvy a úšklebky CXXXII. (o jilmové aleji a vytížné Sněmovně)
- Irena Fuchsová
Můj život s Kukurou