Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

M14a87r51t58i56n 70L13ö33w

13. 4. 2018 9:06

Unschooling neni o tom ze se nechodi do skoly (i "unschooler" tam klidne muze chodit pokud chce). Je to uplna zmena paradigmatu, nahledu na deti. Umoznit diteti se svobodne vzdelavat zvladne kazdy clovek, ktery se dokaze oprostit od auoritatvniho postoje k detem "adultismu" jak to nekdo pojmenoval (https://www.svobodauceni.cz/clanek/adultismus-1/). S dosaznym stupnem vzdelani to nesouvisi, jen s tim nakolik je clovek v kontaktu se svymi emocemi. Jeste za meho mladi byly emoce vnimany jako obtizny hmyz ktery je nutne vytesnit protoze mohou komplikovat plneni povinnosti a kalit racionalni rozhodovani... ale to je samostatne tema. Dnes je na deti pohlizeno s neduverou jako na nedokonale a hloupe tvory kterym se musi vse ukazat a nutit je ke "spravnemu" chovani. Naprosta absence duvery, prostoru pro experimentovani a chybovani... Vysledkem je ze lide casto ani nevi kdo jsou a co chteji, nejsou stastni, jen dale plni to cim byli naprogramovani a pradavaji to dal svym detem. Pidi se po radach "odborniku" misto aby vnimali sebe a sve deti...

Co se tyce toho odvolavani se na ustavu, soucasny skolni system je v rozporu s ni. Dobry pravni rozbor: https://www.epravo.cz/top/clanky/o-lidske-dustojnosti-ditete-v-kontextu-vzdelavani-aneb-proc-lze-posilovani-represivnich-prvku-ve-skolstvi-povazovat-za-cestu-nejen-spatnym-nybrz-nepripustnym-smerem-107246.html

4 0
možnosti

Pane Bartoni, právě jste publikoval velice toxický a plochý názor podložený pouze a jen vaším dojmem. Mohl jste ještě připsat "Za nás to bylo ...",abyste podtrhl svoji krátkozrakost v tomto oboru. Jak jsem psal nedávno na svém blogu, psychologie udělala v posledních desetiletích velký pokrok, a to i v oblasti učení a motivace. Bohužel, vlivem setrvačnosti se ve společnosti udržují zastaralá dogmata, často nesprávná a škodlivá. Na základě článku nemohu nekonstatovat, že jste jejich typickým nositele. Nechci vám vytýkat, že neznáte aktuální poznatky a trendy. Co vám ale rozhodně vytknout chci je, že svůj neodborný názor vystavujete bez kapky soudnosti na oči tisícům lidí. Tím jen přispíváte k udržování nesprávných zvyků výchovy. Na to byste, jako VIP bloger, měl myslet, když chcete něco publikovat.

K unschoolingu mám velmi zdrženlivý přístup, protože stejně jako vy vnímám velmi kladně sociální přínos školního vzdělávání. Beru ho jako extrémnější formu nových trendů (i když jeho historie sahá sto let zpátky). Nicméně jeho filozofie založená na umění se učit je právě to, co budeme potřebovat, až nastane rozmach robotizace. Role člověka se totiž přesune z pracovníka na tvůrce. Pokud znáte Hawkingovo dílo více, určitě jste se v něm o tom dočetl.

4 1
možnosti

Milý autore, podle vás je v pořádku mlátit děti? To je jako ten správný výchovný prostředek? To je teda pěkně mimo! Fyzické tresty jenom kazí vztah s rodiči a nikdy nic nevyřeší. U nás na základce byli nejhorší lumpové ti, které rodiče nejvíc fyzicky trestali.

Další věc - podle vás je správné seřadit 35 dětí do jedné třídy, kde se všichni učí všechno stejně, ve stejném tempu, ve stejném rozsahu, ve stejném čase? Já jsem v tom systému uspěl a měl jsem vždy jedničky. Přesto si myslím, že je to úplně špatný systém, vhodný jedině na výchovu bezmozků k pásu.

Dnešní svět je mnohem pestřejší než kdy socialistické školství předpokládalo. Jednotlivci mají diametrálně odlišné zájmy, styl a rychlost učení. Dejte je na hromadu a naprostá vĚtšina z nich bude ze školy motrávená.

Celý váš článek je jenom o nepochopení nových konceptů, neuvádíte žádné fakty, žádne studie, žádné statistiky. Není mi jasné, proč je takový slabý článek na titulce idnes.

Rv

5 0
možnosti

J13i45ř82í 29P54l34í79v34a

12. 4. 2018 14:03

Paní Staňková v tom videu, na které pan Bartoň odkazuje, zmiňuje internátní anglickou školu Summerhill. V té se skutečně provozuje "neučení", tj. děti se učí jen dobrovolně, takže některé se neučí nic, dokud je něco samo nechytne. Ta škola měla proto i soudní spor s anglickou vládou - a škola vyhrála,

Takže žádné povinné pensum se tam učit nemusí. Přesto za téměř sto let existence školy její absolventi, a je jich mnoho, úspěšně zapadli do společnosti a neprovozují žádný "unworking".

U nás byl promítán pěkný film a vyšla kniha - obojí s názvem Summerhill.

5 0
možnosti
Foto

Autor je zcela mimo misu a mel by se venovat necemu co rozumi ;-) .

To co se moji synove chteli naucit a citili, ze je to potreba, naucili se sami mimo skolu. A ted je komicke jak opravuji ucitele na IT a anglictinu, kteri maji na zakladni skole horsi znalosti nez jejich zaci ...

A je jeste komictejsi, jak to ucitele na rodicaku klidne priznaji ;-) .

6 4
možnosti
Foto

Takhle to dopadá, když má někdo názor opřený o nějaké své předsudky, aniž by si o tom cokoliv přečetl. Idea unschoolingu nespočívá v tom, že by se lidé nevzdělávali. Spočívá v tom, že se můžou vzdělávat i mimo školu, a že v mnohých případech jim to může dát více než docházet do tradičních škol, které v nich mnohdy zabíjí kritické myšlení a kreativitu. Pro začátek doporučuju přednášku od Sira Kena Robinsona, jeden z nejsledovanějších Ted Talků. Její zhlédnutí mělo každopádně předcházet psaní tohoto článku. https://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity

8 0
možnosti
Foto

On někdo někomu brání vzdělávat se mimo školu? Já se v angličtině vzdělával zcela a naprosto mimo školu. Nebyl jsem ani na jediné lekci angličtiny.

Pouze knihy, televize a rádio. A přesto jsem udělal státnici na Jazykové škole a spokojeně se asi 15 let, možná déle, živil ve funkcích, které komunikaci v AJ vyžadovaly.

P.S. A stále se, jako důchodce, za pomoci AJ a dalších jazyků, živím.

5 0
možnosti
Foto

Usilovná snaha Ministerstva školství o reformu školství, která by umožnila přerod našeho systému vzdělání na systém americký nebo alespoň západoevropský je doprovázena podporou takových individuálních výstřelků. Vzdělávat své ratolesti bez podpory školy u nás zvládne možná 5 procent rodičů vysokoškoláků, kteří půjdou do rizika nevratných výsledků za dvacet let, až děti dospějí a zařadí se do společnosti. Ministerští úředníci, kteří prosazují takové vzory vzdělávání by měli být na hodinu vyhozeni z práce, protože podkopávají snahu společnosti o plošnou vzdělanost, organizovanou státem, tak jak to určuje naše ústava.

2 2
možnosti

Naše ústava určuje "snahu společnosti o plošnou vzdělanost organizovanou státem"? Kde? Nic takového neurčuje. Ani nic byť jen vzdáleně podobného.

0 0
možnosti
Foto

Odškolnění není nic nového pod sluncem. Vylezl s tím již v sedmdesátých letech jistý poněkud šílený ultralevičák "páter vyklouz" Ivan Illich. Když už tak v kombinaci nejen s unworkingem, ale i uneatingem a undrinkingem

0 0
možnosti

Tyhle teorie jsou mnohem starší, sahají až do druhé poloviny 19. století. Vznikly jako protiváha tehdejšímu školství, postaveném na drillu, učení se zpaměti atd. Ale obě takové krajní polohy jsou špatně. Pravda je, že každý žák potřebuje trochu jiný přístup a formu, kterou jednak znalosti a dovednosti získává, a jednak i prezentuje. Na druhou stranu nelze nechat vzdělávání plně na jejich libovůli, protože oni se musí v první řadě dozvědět, co všechno by se měli naučit. Sami na to nepřijdou. A nebo na to přijdou příliš pozdě.

5 0
možnosti

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS