Naprosto „šokující“ informace přinesla britská TV Channel 4. Pomocí „práce v utajení“, která ostatně byla využita i při aféře Andreje Babiše a novináře MfD - rozuměj nelegální odposlechy - stanice „jasně prokázala“, že společnost Camdridge Analytica pomáhala nelegálně Trumpovi ve volbách.
„Šokující“ je zejména první odhalení - „Volby nejsou o faktech a v tom dělají politické strany chybu, volby jsou o emocích,“ uvedl na tajné nahrávce britské televize Channel 4 Alexander Nix, šéf společnosti Cambridge Analytica. To je obecně známý fakt, který se vyučuje na všech politologických katedrách. Již první „televizní volby“ v USA, souboj Richarda Nixona a Johna Fitzgeralda Kennedyho, vyhrál Kennedy díky tomu, že vypadal v televizi „lépe“. Kvůli takovému „odhalení“ používat nelegální odposlechy je skutečně „ohromující“.
Ještě „lepší“ je vyjádření české eurokomisařky Věry Jourové. Česká eurokomisařka pro spravedlnost a ochranu spotřebitelů Věra Jourová televizi CNN řekla, že podle informací, které má k dispozici, došlo k porušení pravidel ochrany osobních dat. „Mám řadu otázek, například proč Facebook nezareagoval rychleji, proč dostatečně brzy neinformoval jednotlivé uživatele,“ řekla Jourová s tím, že se osobně chystá ve věci dotazovat vedení firmy provozující největší sociální síť světa. V některých členských státech počínaje Británií podle ní začne vyšetřování s cílem zjistit, do jaké míry k porušení ochrany dat došlo.
Paní eurokomisařka je úplně mimo. Internetové sítě včetně Facebooku prostě fungují tak, že na svého uživatele „prozradí“ jeho zájmy. K tomu nepotřebuje žádný nelegální sběr dat. Když někam kliknu na reklamu, začne na mne tato reklama vyskakovat kdykoliv se k síti připojím. Takto prostě internetová reklama funguje. Politická reklama je naprosto to samé. Pokud se zajímám o Hillary Clintonovou, nabídne mi vyhledávač odkazy a rozhodující odkazy na prvních místech jsou zaplaceny více než ty neplacené.
Konečně tedy víme, jak to s vítězstvím Trumpa bylo. Nebylo to ruské vměšování – ostatně na úplně stejném principu jako práce Cambridge Analytica – ale „nelegální“ aktivity britské firmy. V Česku ale máme stanovisko správního soudu, který neshledal plakáty Miloše Zemana proti Jiřímu Drahošovi za „nelegální“ – dokonce připustil, že jsou „zkratkovitým“ vyjádřením politického boje.
Miliony zhlédnutí, se kterými operuje Channel 4, de facto znamenají jenom jedno – lidi to zajímá. Rovněž miliony zhlédnutí měly videa o aférách Donalda Trumpa, o kterých se psalo. Divit se, že ve věku internetu a sociálních sítí využívají kandidáti média, je neuvěřitelné pokrytectví. Především zaměstnanci a „investigativci“ Channel 4 by to měli vědět.